Saturday, August 7, 2010

Dia Suka Bercakap, Namun Pendengarnya Ramai Terlelap

SEORANG intelektual memang suka bercakap kerana dia ada ide atau sintesis ide baharu nan menarik yang pada tanggapan aqalnya berma’na amat. Dia ingin menyampaikan ide tersebut. Bagi dia, itu satu pengalaman rohani yang mengasyikkan sekalipun berlaku dalam alam pikirannya yang sebegitu personal. Lebih-lebih lagi di alam luar, yang interpersonal, ghairah sangat intelektual itu untuk menjelmakan ia (ide) di situ (alam luar) supaya orang lain turut mengalaminya dan bergembira bersama-sama. Juga satu ni’mat apabila berupaya membawa keluar ide itu, melalui penyampaian - dengan bercakap, menggunakan suara – selain mendapat kepuasan di jiwa, ia juga membuktikan dan mengesahkan kesebatian ide dengan diri atau pun mesra sekali sambutan aqal terhadap ide.

Lalu, ide disampaikan ke alam luar (yang interpersonal) nescaya berbahagia pula insan pendengar justru kedatangan ide atau ma’na itu disambut oleh aqal yang salim. Ternyata ini satu perkongsian ni’mat ma’nawi sesama manusia!

Berpijak di atas alasan yang sama (seperti dinyatakan di atas), seorang intelektual juga suka menulis, yang merupakan wasilah lain untuk menyampaikan.

Namun, pendengarnya ramai yang terlelap

Ziauddin Sardar pernah menyebut, bahawa menjadi seorang intelektual itu merupakan sesuatu yang sukar dan tidak mempunyai ramai penggemarnya (very lonely and tough business) kerana dalam kebanyakan masa ramai orang yang tertanya-tanya tentang apa-apa yang diucapkan oleh seorang intelektual lalu mereka tidak berminat, bosan, dan terus meninggalkan dia keseorangan.

Manusia pada hari ini sangat2 tidak meraikan kurnia aqal. Manusia pada hari ini trerlalu memanjakan aqal justru tidak mahu berfikir dengan mendalam.

Tidak salah lah dan pada hari ini sememangnya semacam itu, iaitu bahawa sangat ramai manusia yang hambar dan hampa aqalnya selaku fakulti yang bertugas menanggap ma’na (ide). Ya, manusia zaman ini sama ada tidak meraikan atau pun salah guna kurnia besar aqal. Kedua-duannya mendatangkan akibat jijik kepada tamadun umat Islam khususnya, dan membawa malapetaka dan sejarah duka kepada manusia seluruhnya. Barmacam-macam sengketa, maksiat, dan kefasadan2 lain berlaku dalam kalangan makhluk beraqal. Haiwan2 turut terseksa sama tanpa terkecuali, pendek kata seluruh alam musyahadah ini ditimpa bencana oleh perbuatan manusia yang salah guna atau tidak meraikan kurnia aqal.

sumeber : kanta pembesar

No comments:

Post a Comment

 

Blogger news

manfaatkan kotak ini sebaiknya.. dilarang SPAMMING. dilarang untuk beremosi.. kata2 menunjukkan perilaku~ jikalau anda ingin menghantar komen secara peribadi, boleh isi diruangan komen, insyaAllah kami akan membacanya.

ShoutMix chat widget

About

Integriti Rasyidul Huffaz atau singkatannya IRSYAD merupakan sebuah badan perwakilan bagi pelajar-pelajar diploma Tahfiz Al-Quran sesi 2009-2012.
IRSYAD secara rasminya ditubuhkan pada 17Jun 2009 bersamaan 23 Jamadilakhir 1439H dalam mesyuarat diantara Majlis Tertinggi dengan barisan exco perwakilan. Dan Majlis pelancarannya telah berlangsung dengan jayanya pada 17 Julai 2009 bersamaan 24 rejab 1430H di Auditorium Sheikh Mohd Nor.