Wednesday, January 4, 2012

Setelah Sekian lama meyepi,,





WARKAH
(Siri 1 : Mahasiswa, Iblis & ‘PemBENGONGan’)

“aku akan memalingkan (hati) orang-orang yang sombong takbur di atas muka bumi dengan tiada alasan yang benar dari (memahami) ayat-ayat-Ku (yang menunjukkan kekuasaan-Ku); dan mereka (yang bersifat demikian) jika mereka melihat sebarang keterangan (bukti), mereka tidak beriman kepadanya, dan jika mereka melihat jalan yang membawa kepada petunjuk, mereka tidak mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Dan sebaliknya jika mereka melihat jalan kesesatan, mereka terus mengambilnya sebagai jalan yang dilalui. Yang demikian itu, kerana mereka mendustakan ayat-ayat Kami dan mereka sentiasa lalai daripadanya.”

(Qs. Al-A’raf : 146)
SAUDARA-SAUDARI YANG BUDIMAN,

Ivan Illich dalam karyanya, “Deschooling Society”, dengan keras mengkritik institusi pendidikan yang telah hilang fungsi ‘mendidik’. Malah, fungsi ‘mendidik’ itu telah bertukar kepada ‘mengelirukan’. Menurut beliau:
“the pupil is thereby ‘schooled’ to confuse teaching with learning, great advancement with education, a diploma with competence, a fluency and the ability to say something new. His imagination is ‘schooled’ to accept service in place of value”

Kebobrokan (kerosakan) “bawah sedar” berlaku dalam sosio-intelek masyarakat kampus. Mahasiswa selaku ‘watak utama’ dalam perbenturan (clash) dengan puak yang menjadi ‘penguasa (authority) institusi pendidikan’; tetapi mereka (authority) mempunyai niat buruk yang dimanifestasikan melalui tindakan-tindakan mereka yang menindas mahasiswa demi mencapai cita-cita diablotis (ke-iblis-an) mereka. Golongan penguasa berjiwa haiwan ini akan kita kenali selepas ini sebagai al-Mustakbirun.

SAUDARA-SAUDARI; YANG MERUPAKAN WATAK UTAMA MAKALAH INI,

Tanpa sedar, pelajar atau mahasiswa, disogok dengan nilai-nilai ‘yang dianggap sah’ oleh golongan al-Mustakbirun (iaitu segelintir kelompok elit dalam masyarakat yang menyombongkan diri). Mahasiswa menjadi kelompok yang ‘dilemahkan’ (al-Mustadh ‘afun); dibenam sisi kekuatannya dan sebaliknya, sisi kelemahannya dibangkitkan. Masyarakat mahasiswa yang kini seakan-akan “robotized and machinized society” sudah lama lupa dan lalai (al-ghaflah) akan tanggungjawabnya sebagai ‘kelompok intelektual berfungsi’ yang menjadi agen perubahan yang signifikan. Dalam kata lain, masyarakat mahasiswa hari ini sudah mula terkesan dengan program pembengongan sistematik oleh golongan al-Mustakbirun yang punya kepentingan diablotisnya. Maka, tidak keterlaluan jika kita mengatakan bahawa golongan al-Mustakbirun ini sedang merancang suatu bentuk transformasi social-intelek ke atas golongan mahasiswa, menjadikan mereka (mahasiswa) golongan lalai dan membentuk mereka menjadi sebuah “masyarakat bengong”.

Secara psikologinya, ‘masyarakat bengong’ mengalami penyakit jiwa (korupsi psycho-spritual-intelektual) yang kronik. Penyakit jiwa ini menghalang mereka daripada menyaksikan hakikat kebenaran. Akal dan daya intelek mereka menjadi songsang menyebabkan mereka menilai ‘kebenaran sebagai kebatilan dan kebatilan sebagai kebenaran’. Perkara ini disentuh melalui analisa sufistik oleh Ibn Qayyim yang terakam dalam karyanya “al-Wabilu as-Sayyib mina l-kalimi t-Tayyib”

“…kalau sekiranya hati berkarat, maka gambaran-gambaran maklumat yang terakam padanya tidak akan menepati realitinya yang sebenar, justeru, ia akan melihat kebatilan sebagai benar dan kebenaran sebagai kebatilan…. Maka, ia tidak lagi menerima kebenaran dan tidak mahu menafikan kebatilan. Ini merupakan sebesar-besar hukuman bagi hati (a’ zami ‘uqubat al-qalbi). Puncanya ialah kelalaian dan mengikut hawa nafsu, maka kedua-duanya memadamkan cahaya hati dan membutakan pandangannya…”

Allah Ta’ala berfirman,

“… dan janganlah kamu mematuhi orang yang lalai hatinya daripada mengingati dan mematuhi pengajaran Kami serta ia menurut hawa nafsunya, dan tingkah lakunya pula adalah melampaui kebenaran…” (surah al-Kahfi : ayat 28)

Itulah antara ciri-ciri masyarakat yang telah dilemahkan. Cuba saudara-saudari buat penilaian ciri-ciri yang tersebut dengan masyarakat mahasiswa hari ini. Saudara-saudari nilaikannya sendiri.


SAUDARA-SAUDARI YANG PRIHATIN,

Beralih pula kepada kelompok elit lagi sombong yang lalai dan mengikut hawa nafsu ini; dikenali sebagai al-Mustakbirun. Mereka cuba menjadikan pendidikan sebagai suatu wahana keuntungan fizikal (education as a tool for physical beneficial) melalui institusi pendidikan. Proses ‘komersialisasi’ yang beranak dari fahaman sesat kapitalisme ini sudah pasti merobah keseluruhan pandangan tentang makna, tujuan dan fungsi pendidikan. Pendidikan sebagai ‘sumber menjana kekayaan’ ini diakui oleh perspektif pendidikan Teori Konflik;

“Pendidikan dipersepsikan sebagai sebahagian super-struktur yang digunakan oleh kaum kapitalis bagi tujuan-tujuan ekonomi. Persaingan dalam memperoleh kedudukan ekonomi menjadi punca konflik dalam masyarakat”

Jadi, menurut Teori Konflik, pendidikan adalah proses langsung re-produksi sistem yang sedia wujud dan yang paling utama, pendidikan membantu mengekalkan pengembangan sistem ekonomi kapitalis yang menindas.

Segalanya berkenaan ‘duit’ (everything is about money). Kaum Mustakbirun yang biadab ini sanggup mengorbankan segalanya termasuk Agama, Bangsa dan Tanah Air demi entiti yang namanya ‘duit’. Aspirasi dan cita-cita besar ummat yang berusaha membina semula Tamadun Khayra Ummah (ummat yang terbaik:/ Rujuk al-Quran surah ali-‘Imran; ayat 110) melalui penubuhan Institusi Pengajian Tinggi (IPT) bertaraf antarabangsa yang Islamik habis punah dengan penguasaan manusia-manusia rakus berjiwa syaitan.


SAUDARA-SAUDARI YANG PERCAYA KEPADA KEBENARAN,

Apakah saudara-saudari selaku mahasiswa (yang merupakan watak utama dalam makalah ini) sanggup berdiam diri dan terus menjalani proses pembodohan dan pembengongan oleh Kaum Mustakbirun syaitan ini? IPT Islami yang sebenarnya ditubuhkan hasil perjuangan mahasiswa dan rakyat ini perlu dipertahankan! (rujuk sejarah perjuangan mahasiswa dalam menuntut penubuhan IPT Islami di Malaysia) Apakah saudara-saudari mahu melihat IPT hasil pengorbanan, suka-duka, titik peluh, dan air mata rakyat ini terus menderita kesakitan dan menjadi bebanan kepada Ummat Islam keseluruhannya? Apakah saudara-saudari mahu bersubahat dengan Para Syaitan Mustakbirun untuk meruntuhkan agama demi tujuan diablotis mereka?

Ah! Sudah! Kami tak rela dibodohkan! Kami tak rela dirobotkan! Kami tak mahu diperalatkan! Kami tak sanggup bersubahat! Kami cintakan keadilan! Kami cintakan KEBENARAN! Kami akan berjuang sehingga datang janji Allah. Kami akan sepenuh hati berusaha mengeluarkan manusia daripada dzulumat (kegelapan-kegelapan) kepada Nur (cahaya) dengan izin dan bantuan Ilahi.

Seorang tokoh intelektual Muslim, al-Marhum Prof. Ismail Faruqi pernah menyebut,

“The person with a role that is relevant to us here is the person with a cause. The person with a cause is a person who have vision (idealism)….”

Kami akan bertindak, berbekalkan idealisme mahasiswa yang sejati. Idealisme yang menyedari hakikat kewujudannya dan kewajipannya dalam menunaikan Hak Ta’ala dan hak selain-Nya, memperjuangkan kebenaran tanpa mengharap habuan material-duniawi : seperti pangkat & sanjungan, harta & kemewahan melainkan redha dan janji-janji-Nya. (berhati-hati; jangan terpedaya dengan seruan palsu yang ber-atas-nama-kan ‘mahasiswa’) Seruan penulis kepada saudara-saudari; fikir-fikirkan! Dan bertindak mengikut kemampuan masing-masing. Kerana semua orang punya potensi tersendiri dan penulis yakin dengan potensi manusia kerana ia salah satu anugerah Tuhan.

WalLahu Ta’ala A’lam

- Aku ambil dari tulisan akhi peminggirkota (peminggirkota.blogspot.com)

No comments:

Post a Comment

 

Blogger news

manfaatkan kotak ini sebaiknya.. dilarang SPAMMING. dilarang untuk beremosi.. kata2 menunjukkan perilaku~ jikalau anda ingin menghantar komen secara peribadi, boleh isi diruangan komen, insyaAllah kami akan membacanya.

ShoutMix chat widget

About

Integriti Rasyidul Huffaz atau singkatannya IRSYAD merupakan sebuah badan perwakilan bagi pelajar-pelajar diploma Tahfiz Al-Quran sesi 2009-2012.
IRSYAD secara rasminya ditubuhkan pada 17Jun 2009 bersamaan 23 Jamadilakhir 1439H dalam mesyuarat diantara Majlis Tertinggi dengan barisan exco perwakilan. Dan Majlis pelancarannya telah berlangsung dengan jayanya pada 17 Julai 2009 bersamaan 24 rejab 1430H di Auditorium Sheikh Mohd Nor.